شرایط، مقررات و قوانین مددکاری به شرح زیر میباشد و کاربر درخواست دهنده پیش از ارسال درخواست میبایست موارد زیر به دقت مطالعه نموده و رعایت نماید.
- مبتنی بر رسالت و ساز و کار فعالیت پلتفرم مدد و همچنین به جهت حفظ اعتماد کاربران نسبت به پلتفرم مدد، ارائه دسترسی مددکار به همه درخواست دهندگان و فعالان حوزه مسولیت اجتماعی میسر نیست و تنها قادر به میزبانی از تشکلهای دارای مجوز فعالیت از نهادهای مرتبط دارای صلاحیت و دارای حساب بانکی حقوقی بنام تشکل که عضویت آنها در کارگروه پایش مددکار مورد تایید قرار گیرد خواهیم بود.
- امکان ارسال درخواست مددکاری برای سازمانهای مردم نهاد، خیریهها، مراکز نیکوکاری، گروههای جهادی، مساجد، هیئات مذهبی و مواکب اربعین حسینی دارای مجوز فعالیت معتبر و دارای حساب بانکی حقوقی میسر میباشد.
- پس از ثبت درخواست مددکاری، درخواستها به ترتیب و براساس اولویت در کارگروه پایش مددکار مطرح خواهد گردید و تنها درخواستهای تایید شده در کارگروه، در دستور کار اعطای دسترسی قرار میگیرد. مراحل پذیرش درخواست و نتیجه بررسی در کارگروه از طریق پیشخوان و نیز پیامک به درخواست دهنده اطلاعرسانی خواهد شد..
- درخواست مددکاری بایستی توسط کاربری که مدیریت تشکل را برعهده دارد و نام وی در مجوز فعالیت درج شده و یا یکی از مدیران دارای اجازه و معرفینامه رسمی از طرف تشکل ثبت گردد.
- در مورد مددکارهای با هویت شخص حقوقی یک نفر نماینده تام الاختیار بصورت کتبی به سکوی مدد معرفی می گردد. وظیفه اعلام کتبی نماینده جدید در آینده برعهده مددکار بوده و مدد در صورت عدم دریافت اعلام کتبی مسئولیتی نسبت به حقوق و عملکرد مالکیتی و مسئولیتی مددکار نخواهد داشت.
- برای حفظ حقوق قانونی و مالکیتی سکوی مدد و همچنین حقوق قانونی مددکارها، کلیه مددکارها موظف به ارائه اطلاعات هویتی خود شامل پروانه یا مجوز فعاليت، تصویر کارت ملی مدیر و موسس و درخواست اشخاص حقوقی همراه با تصویر روزنامه رسمی و تصویر آخرین آگهی تغییرات، به مدد میباشند. در صورتی که مدد، در هنگام تکمیل فرآیند ایجاد اشتراک و اعطای دسترسی به جهت تسهیل و تسریع امور اقدام به دریافت و کنترل این مدارک ننماید، پس از آن حق دریافت این مدارک همواره برای مدد محفوظ بوده و با عدم ارائه مدارک در زمان مقرر به مدد، دسترسیهای مددکار به سکوی مدد ملغی محسوب میشود و اعتبار کیف پول مددکار مسدود میگردد و ضمنا عواقب اعلام ناصحیح اطلاعات مستقیم برعهده مددکار خواهد بود. مدد مسئولیتی در قبال کنترل صحت امضای مددکارها و نمایندگان آنها ندارد.
- مددکار با ثبت درخواست مددکاری اذعان مینماید که کلیه اطلاعات هویتی ارائه شده و نشانیها و شماره تماسها و همانند اینها، صحیح بوده و همواره در بروز نگه داشتن آنها میکوشد. مدد حق دارد هر زمان که نیاز به کنترل این اطلاعات داشته تصویر برابر اصل این اطلاعات را از مددکار دریافت نماید. سکوی مدد حق دارد تا تکمیل اطلاعات صحیح و مستند نسبت به تعلیق خدمت اقدام نماید.
- با تکمیل فرم اطلاعات مددکار و ارسال اطلاعات، پیش ثبت نام مددکار در پلتفرم مدد انجام و پرونده مددکار تشکیل میشود و در این گام مددکار میبایست تا 72 ساعت پس از پیش ثبت نام نواقص را برطرف و مراحل ثبت نام را تکمیل نماید، در غیر اینصورت درخواست ملغی خواهد شد و پردازش نمیشود. همچنین در هر مرحله و وضعیت عضویت در صورت تشخیص نواقص در پرونده توسط پلتفرم موضوع از طریق پیامک به اطلاع مددکار خواهد رسید و مددکار موظف به رفع نواقص و ارايه مستندات درخواستی خواهد بود، در صورت عدم اقدام پلتفرم مدد مجاز به مسدودسازی دسترسی و اعتبار کیف پول مددکار خواهد بود.
- بهرهبرداری از پلتفرم مدد تنها منوط به گذراندن مراحل عضویت نیست و با تایید عضویت پایان نمییابد. پایبندی به منشور مدد و قوانین مدد و اجرای کامل آن بصورت هوشمندانه توسط پلتفرم و نیز کارگروه پایش مددکار رصد میگردد و تعیین کننده چرخهی فعالیت و حیات دسترسی مددکارها به پلتفرم مدد خواهد بود.
- در صورتی که خلاف آنچه مددکار اظهار نموده است برای پلتفرم مدد آشکار شود و یا فعالیتی غیرقانونی توسط وی مشاهده گردد و یا در صورت تخطی مددکار از قوانین مدد و یا منشور مدد دسترسی مددکار خاطی مسدود میگردد، همچنین پلتفرم مدد مجاز خواهد بود اعتبار کیف پول مددکار را تا تعیین وضعیت مسدود نماید و مطابق با نظر کارگروه پایش نسبت به برگشت تراکنشها به اعتبار کیف پول مددرسانها اقدام نماید و همچنین حق پیگیری موضوع و مطالبه خسارت از مجاری قانونی و قضایی برای پلتفرم محفوظ خواهد بود.
- تغییر مالکیت حساب مددکار و یا ارایه دسترسی مددکاری به افراد دیگر امکان پذیر نمیباشد و مددکار حق فروش یا واگذاری اشتراک، حساب کاربری و دسترسی پلتفرم مدد به افراد غیر را ندارد. و در صورت نقض این مورد، مدد هیچگونه تعهدی در رابطه با ارائه خدمات به مددکار را ندارد و مدد مجاز به مسدوسازی دسترسی مددکار و مسدودسازی و برگشت اعتبار کیف پول مددکار میباشد و همچنین حق دعوی شکایت برای مدد محفوظ میباشد.
بخش سوم؛ تراکنش، مالی و حسابداری
- هدف از شکلگیری و ارائهی سکوی مدد توسط راهوت تلاش در جهت پیادهسازی و عینیت بخشی به باورهای مذهبی و ملی درخصوص عمل به مسولیت اجتماعی میباشد و سکوی مدد هیچگونه درآمد و کارمزدی در قبال ارایه این خدمات گسترده نرمافزاری، برنامه نویسی، مدیریت و حسابداری ندارد و تمامی کمکهای مردمی همانند با میزان مبلغ کمک مددرسان به اعتبار کیف پول مددکار افزوده میشود و پس از آن مطابق فرآیند پرداخت به حساب بانکی مددکار واریز خواهد شد.
- تراکنش پرداختی کمک مددرسان از طریق درگاه بانکی در پلتفرم مدد براساس قوانین شاپرک و بانک مرکزی به صورت متمرکز و تجمیعی براساس چرخه پرداخت شاپرک توسط شرکت درگاه پرداخت به حساب بانکی سکوی مدد (راهوت) واریز میگردد. حساب بانکی بکار برده شده توسط سکوی مدد برای دریافت تراکنشهای درگاه پرداخت قرضالحسنه میباشد و مشمول کسب هیچگونه سود بانکی نمیباشد.
- چرخهی پرداخت مدد برای پردازش درخواستهای پرداخت و تسویه وجوه کمکهای مردمی مددرسانها به حساب مددکارها از شنبه تا چهارشنبه و در روزهای غیر تعطیل از ساعت 09:00 تا 16:00 میباشد.
- اعتبار قابل برداشت کیف پول مددکار وابسته به فاصلهی زمانی انجام تراکنش و واریز تراکنش به حساب سکوی مدد و ثبت درخواست پرداخت میباشد و وجوهی از اعتبار کیف پول مددکار که براساس چرخهی تسویه درگاه پرداخت به حساب بانکی سکوی مدد واریز شده باشد 24 ساعت پس از واریز امکان برداشت را خواهند داشت.
- فرآیند پرداخت کمکها به مددکار بسته به بستر دریافت کمک به این صورت میباشد که در قلک پس از شکستن خودکار قلک با فرارسیدن دوره و یا شکستن دستی قلک بدون دوره توسط مددکار و یا اتمام مهلت زمانی جمعآوری کمک؛ و در حرکت پس از به سرانجام رسیدن (موفقیت 100 درصد) حرکت و یا پایان مهلت زمانی جمع آوری کمک و یا در مورد حرکتهای با مبالغ بسیار زیاد با ثبت درخواست پرداخت علیالحساب توسط مددکار و پذیرش توسط مدد؛ درخواست پرداخت بصورت خودکار ایجاد شده و برای حسابداری مدد ارسال میگردد که براساس چرخهی پرداخت مدد و اعتبار قابل برداشت کیف پول مددکار و سقف انتقال وجه مجاز بانکی (روزانه یک میلیارد ریال از حساب مبدا)، انتقال وجه برای حساب بانکی مقصد بانک رسالت بصورت حساب به حساب و برای سایر حسابهای بانکی بصورت پرداخت بین بانکی با روش پایا انجام میشود که در لحظه پرداخت از حساب سکوی مدد کسر میگردد و نشست مبلغ در حساب مددکار وابسته به چرخهی پایای بانک مرکزی میباشد.
لازم به ذکر است حساب مراکز نیکوکاری در صندوق امداد ولایت کمیته امداد میباشد که عضو مستقیم شبکه شتاب نمیباشد و مبالغی که بصورت پایا به حساب آنها واریز میگردد در حدود 24 ساعت توسط بانک ملی مسکوت نگه داشته میشود و سپس به صندوق امداد ولایت ارسال میگردد که نیازمند پردازش غیرسیستمی در صندوق امداد ولایت میباشد بنابراین باتوجه به این تاخیر که از حیطهی اختیار سکوی مدد خارج میباشد لازم است مددکارها از حداقل 48 ساعت پیش از موعد نیاز به وجه براساس چرخهی پرداخت مدد نسبت به ثبت درخواست پرداخت اقدام نمایند.
- براساس قوانین جدید ابلاغی توسط شاپرک، تراکنشهای خرید کارتهای بانکی از درگاههای پرداخت مشمول کارمزد میباشد که بصورت خودکار توسط شاپرک از حساب بانکی پذیرندهی درگاه (سکوی مدد) روزانه به هنگام پرداخت مبلغ تراکنشها کسر میگردد؛ پلتفرم مدد همانند مبلغ کمک مددرسان را مطابق با نیت او به مددکار واریز مینماید منتهی و سکوی مدد این حق را دارد که مبالغ کارمزد مربوط به تراکنشهای مددکار را از وجوه درآمدی و غیر از کمکهای مردمی از مددکار مطالبه و دریافت نماید.
- پس از ثبت درخواست نیازی به درخواست مجدد و یا پیگیری نیست، درخواستها به ترتیب و اولویت بررسی میگردد و مراحل پذیرش درخواست و نتیجه بررسی در کارگروه از طریق پیشخوان و نیز پیامک اطلاعرسانی خواهد شد.